Man brukar ibland kalla logotypen för företagets bebis! Jag skulle vilja lägga till: ’visuella’ bebis. Varför viktig? För att det är det första och mest informativa intrycket en potentiell kund får av ditt företag!
Många har en logo, men inte alla. Och vissa vill göra om den. Därför tänkte jag tipsa om vad man kan tänka på när/om man vill skaffa en/göra om för att din logo ska sticka ut, förknippas med dig o ditt företag, liksom visa din attityd och era värderingar.
Så vilka element är bra att tänka på då?
En logotyp hamnar i medvetandet hos andra om den är:
Lätt att komma ihåg
En enkel logotyp gör den mer minnesvärd då hjärnan slipper arbeta lika mycket för att komma ihåg den. En enkel logotyp fungerar också bättre på mindre ytor jämfört med en komplicerad logotyp
Tidlös
Bortse från trender, det gör att den har en chans att fungera lång tid. Kan vara svårt att uppnå, men ha det i åtanke. Nike’s logo är ett sådant exempel.
Fungera i olika sammanhang
En logo bör kunna fungera i olika medier som digitalt – webb, sociala medier. I tryck, print, skylt, kläder, etc.
Färgens betydelse
Alla kulörer eller färger talar sitt egna språk, välj den färg som representerar er. Läs på om färgens betydelse och applicera vad som känns mest ni. Ha även i åtanke kulturella skillnader.
Formens betydelse
Typografi och symbol/ikon? Symbol kommunicerar över språkgränser. Typografi kommunicerar känsla. Om endast typografi, se det som en ordbild.
Ska funka i gråskala, svart, vit
En logo ska kunna fungera i gråskala, svart/vit, då man inte alltid kan kontrollera hur det exempelvis skrivs ut. Eller om du vill minska kostnader vid tryckprocesser.
Ska funka i stort och litet format
Man ska kunna förstora och förminska logotypen till enorm storlek, liksom förminska till minimal storlek (16x16pixlar).
Fungera globalt
Jobbar ni mot den globala marknaden, så bör din logo fungera globalt. Det finns många skillnader, så gör en research.
Vill du ladda ner infon om logotyp och vad man kan tänka på så klicka här.