Det är en fullt rimlig och en oerhört vanlig fråga. Dock finns det inget definitivt svar! Varför? En logo kan verka enkel att ’ta fram’, men oftast baseras priset utifrån processen bakom i att ta fram en logo.
En logo kan kosta allt mellan tummen och pekfingret! Det finns många parametrar att väga in. Dels finns det stora bolag och koncerner som kan betala oerhört stora summor och de mindre företagen som endast betalar några tusen kronor. Som du kanske förstår är det en enorm skillnad vilket gör det svårt att svara på frågan – rakt upp och ner!
Det som en kund oftast inte ser är hur mycket arbete som ligger bakom en logotyp. Jag kan förstå att det kan vara svårt att kanske förstå då kunden oftast ser mer eller mindre färdiga resultat. Men bakom arbetet av en logotyp ingår kartläggning, research, bearbetning, presentation och eventuell ombearbetning.
Billigt eller dyrt?
Vi har alla en förmåga att ha ett riktvärde i oss när vi tänker på priset kring olika tjänster eller produkter. När det kommer till arbetet i att ta fram en logotyp bör man som kund fundera på hur högt man värderar sitt företag! Värderar man sitt företag högt, så är min upplevelse att då är priset inte den viktigaste parametern – utan resultatet.
Logotypen är en investering
Logotypen står för den allra viktigaste delen av den visuella kommunikationen i ett företag. Det är logotypen som står för ’snacket’ när du själv inte kan vara på plats. Ditt viktigaste visuella marknadsföringsverktyg.
En riktigt bra logotyp kan göra riktigt stor skillnad.
Historiskt exempel – priset för Nike loggan
En gång i tiden när ett av världens mest kända varumärke, inklusive logo kom till kan man bli väldigt förvånad över priset för den! Nike loggan kom till i början av 70-talet till priset av $35.
Tjejen som skapade logotypen var då en student inom grafisk design, som behövde tjäna lite extra varpå hon fick $2 i timmen! Kom ihåg att det här var 1971. Sen hade förmodligen inte Phil Knight som en gång startade upp varumärket heller ingen aning om hur det skulle gå.
Tilläggas bör att hon senare fick en generös tilldelning av aktier i företaget som numer har ett värde av $1.000.000. Källa: https://creativemarket.com/blog/the-35-nike-logo-and-the-woman-who-designed-it
Hur som helst, det blev ett sidospår.
Att ta fram en logotyp börjar med kartläggning
Det finns vissa processer man utgår från. Som kartläggning av behov. Ett sätt är att skapa en sig en bild av företaget, personerna som jobbar där, deras bransch, vilken målgrupp de har, ska logotypen användas internationellt? I så fall på vilka marknader? Allt detta för att bättre nå fram till kundens önskemål. Hitta rätt – helt enkelt.
Research
Jag nämnde det ovan, men behöver betonas att målgrupp och branschområde är en viktigt aspekt. Hur ser logotyper ut inom branschen, vilka färger används? Kommer den tänkta målgruppen förstå vilket typ av företag som står bakom? Vad ska logotypen utstråla och kommunicera för att uppmärksammas?
Skiss
Många designers jobbar på olika sätt när det kommer till detta stadie. En del påbörjar sin process direkt i datorn. Andra jobbar med penna och papper. Att ta fram olika förslag, för att slutligen hitta rätt uttryck tar en del tid, eftertanke och en mognadsprocess – det vill säga att en logo oftast behöver ’mogna’ fram.
Att vektorisera
För att en logo ska kunna användas överallt om det så handlar om visitkortet, på en penna, i brodyr på en tröja, digitalt på datorn, kunna blåsas upp stort på en skylt behöver den vara vektoriserad. Det innebär att logotypen är uppbyggd av banor. Alltså inte som en bild eller ett foto – som är uppbyggt på pixlar. Att den är vektoriserad innebär alltså att du kan göra logotypen så lite som möjligt eller så stor som möjligt utan att den tappar i kvalité – alltså blir pixlig (som ett foto eller bild).
Presentation av logo
När några förslag ’mognat’ fram som håller utifrån kartläggning och research är det dags att presentera för kund. Presentationen är inte bara en bild på några olika förslag utan presenteras ofta med en förklaring till hur designern har tänkt för kunden.
Omarbetning och ändringar
I det här stadiet är mitt förslag alltid att kunden tittar på förslagen i lugn och ro och låter dessa få ’mogna’ även hos kunden. Vilket innebär att känna in och känna efter. Är det något som skaver.
Ibland är kunden helt nöjd med ett förslag, ibland krävs det bearbetning av ett av förslagen och ibland får man börja om helt.
Målet är alltid (i alla fall för mig) att kunden ska vara 110% nöjd, då logotypen kommer vara företagets ansikte utåt och följa med i många år.
Vid färdigt resultat
När kunden är helt nöjd och har bestämt sig så levereras logotypen i flertalet format för att kunna användas för olika tillfällen och för olika mål. En kund ska aldrig behöva be om exempelvis en vektoriserad version av sin logo.
Hoppas det gav dig lite större insikt i arbetet bakom med att ta fram en logotyp. Om du behöver hjälp att ta fram en för ditt företag så hjälper jag dig gärna.
Vill du veta mer om vad man behöver tänka på när man skapar en hållbara logotyp finns mer att läsa här 🙂