När det är tuffare tider så är marknadsföring oftast det man drar ner på först! Fullt logiskt. Men det finns en del fördelar med att fortsätta synas.
Bygg ditt varumärke
Du bygger ditt varumärke om du fortsätter att kontinuerligt posta innehåll. Du är synlig där din målgrupp är. Har du möjligheten att bli mer personlig och mänsklig bygger det ett ännu starkare förtroende. Och vi gör som bekant gärna affärer med de vi känner, kan relatera till, osv.
Du är ’top of mind’
Även om köpkraften inte är så stor just nu, så är du ’top of mind’. Det kan kännas lönlöst och att ingenting händer(?) men med kontinuiteten och engagemanget du visar – så finns du med i bakhuvudet hos dina följare.
Öka ditt förtroende
Det ökar ditt förtroende hos dina följare, speciellt om du fokuserar på att ge dem värdefullt innehåll, hjälpa dem lösa deras problem. Du är tillgänglig!
Det är gratis!
Att skapa värdefullt innehåll på de sociala plattformarna är helt gratis, den enda kostnaden är den tid du lägger. Inte bara tiden på att skapa själva innehållet utan även engagera dig i andra företag och personer på de sociala kanalerna. En enkel tanke att komma ihåg är att reklam är köpt utrymme. PR är förtjänat utrymme. Se dina sociala kanaler som ett PR-utrymme! Plus att du där får direkt återkoppling (eller inte).
Du kommer vara en vinnare när den tuffa tiden är över
De som satsar på att synas tuffa tider ökar sina marknadsandelar när det tuffar framåt igen. Något man sett bevis på efter tidigare kriser. Efter lågkonjunkturen på 1920-talet tog återhämtningen längre tid för de som inte satsade på marknadsföringen under den jobbiga perioden. Efter finanskrisen 2008 så såg man ett snitt på ökning av 1,3% i marknadsandelar hos de företag som investerade i marknadsföring när marknaderna började återhämta sig igen.
Tänk kostnadseffektivt:
Tänka långsiktigt med det som kallas content marketing och varumärkesbyggande. Något jag hjälper mina kunder med. I vanliga fall kanske man lägger 40% av sin marknadsföringsbudget på rena säljkampanjer (annonsering) och ca 60% på bygga varumärket med närvaro – det kostar alltid mer att hitta nya kunder än att vårda sina befintliga. I tuffare tider kan man fundera över fördelningen av 60/40 – och justera för att satsa än mer på varumärkesbyggande.
Komplettera dina organiska inlägg (som gått bra) genom att ’boosta’ dessa. Du betalar för att synas bland dina viktigaste målgrupper och deras flöden.
Det som är gemensamt för de företag som klarat sig väl under tuffa perioder är att de från start hade ett långsiktigt förhållningssätt. Att de agerade i ett tidigt skede och att fokuset låg på att växa istället för att skära i kostnader.
Självklart har inte alla företag dessa möjligheter även om de skulle önska. Men kanske man ska tänka ett varv till – ur perspektivet långsiktighet.