Med hashtags når man ut till andra som inte redan följer dig OCH som givetvis
är intresserade av det innehåll du skriver om. Med hashtags blir du mer
sökbar liksom når en större räckvidd. Man kan se hashtags lite som ett
google-sök FAST på sociala medie plattformar, plus att du kan följa olika
hashtags, alltså är även DU följbar tack vare den lilla krumeluren #.
Varför ska man använda #hashtags?
Det kan vara strategiskt och smart att använda hashtags då det ökar synligheten av dina inlägg vilket leder till att du får ett utökat nätverk, fler följare. Du blir även mer sökbar när du använder hashtags, liksom klickbar.
Om du väljer att följa någon #hashtag så kommer ditt flöde bli mer anpassat efter just det DU vill läsa om. Förvisso finns det algoritmer på de olika plattformarna som anpassar utefter din aktivitet och ditt engagemang, som sen visar sig i ditt flöde. Men med #hashtags kan du få än mer av det som intresserar dig.
Använd alltid relevanta #hashtags
Använder du hashtags så gör det med relevans, vilket betyder att handlar ditt inlägg om fotboll så är #sport och #fotboll relevant. Däremot är #bikini eller #kräftkalas inte relevant. Jag tror du förstår.
Använd hashtags som anknyter till det du skriver om helt enkelt! Blandar du in alla möjliga hashtags så uppstår irritation – speciellt om man sökt på något specifikt och något helt annat dyker upp! Stämmer inte sökningen med innehållet blir det bad-will istället för good-will för ditt varumärke, om det så är ditt personliga eller ditt företags varumärke. Tips! Skriv en lista på relevanta hashtags utifrån ditt expertområde. Så är du redo!
Hur många #hashtags ska man använda?
Svaret på den här frågan har lika många svar som det antal som ställer den! Utgå från relevans utifrån ditt inlägg, det din bild visar och ditt företagsnamn. Välj hellre några riktigt bra # än 30st (varav 20st inte har någon relevans).
Många brukar rekommendera 2-10st hashtags/inlägg. På Linkedin rekommenderas 2-4 st. Testa dig fram!
OBS! Tänk även på att (ibland onödigt) många hashtags kan upplevas som spammigt – få gillar reklam, men många älskar genuinitet och autenticitet.
Strategi för #hashtags?
Det är inte alltid enkelt att hitta de ’rätta’ hashtagsen’! Men ett tips kan vara att utgå från din bransch, ditt/ert varumärke och målgrupp. Spåna fram några hashtags inom de områdena så har du kommit rätt långt.
’Stora’ eller ’små’ #hashtags?
’Stora’ hashtags är ord/uttryck som används oerhört mycket och små är alltså sådana hashtags som inte används av så många. Väljer du de stora finns risken att du försvinner i ’vimlet’ och ’små’ hashtags kanske gör att ingen hittar dina inlägg. Så ett tips kan vara att blanda stora som små.
#Hashtag på svenska eller engelska?
Ja, hur ska man tänka här? Hur brukar du själv göra? Söker du på engelska eller svenska? En anledning att använda engelska hashtags är om man vill nå ut mer internationellt. Men tydligen är vi många svenskar som gärna söker på engelska ord också, så du når svenskarna även med engelska hashtags. Men även där – verkar en blandning vara bra
Slutligen! Viktigaste av allt är att det innehåll du skapar och lägger ut har kvalité och skapar värde för andra, har det inte det så spelar det ingen roll hur mycket #hashtags du använder dig av